Ga ťťn regel verder Geregistreerd copyright by A. Emmes, Utrecht 2001. Alleen deze tekst
 Ga naar de homepage.  Ga naar de algemene trefwoordelijst.

Ga ťťn pijl terug ORTHOMOLECULAIRE DETAILS
RDA: Recommended Daily Allowances (bij gemiddeld gewicht van ca: 70 kg)
RNIs: Reference Nutrient Intakes (kinderen van 4 mnd- 4 jaar)

Vitamine/mineralen RDA RNI
Vitamine A 800Ķg 363 Ķg
Vitamine D 5 Ķg 7.4 Ķg
200 i.u
Vitamine C 60 mg 26 mg
Vitamine E 10 mg 2.5 mg
Thiamine 1.4 mg 0.3 mg
Riboflavin 1.6 mg 0.5 mg
Niacin 8 mg 5 mg
Folic Acid 200 Ķg
Folacin 55 mg
Vitamine B-6 2 mg 0.4 mg
Vitamine B-12 1 Ķg 0.4 Ķg
Biotin 0.15 mg n/a
(150 Ķg)
Pantothenic Acid 6 mg n/a
Mineralen:
Calcium 800 mg 481 mg
fosfor 800 mg 368 mg
ijzer 14 mg 6.7 mg
magnesium 300 mg 75 mg
zink 15 mg 4.8 mg
Iodine 150 Ķg 63mg
sodium 363 mg
Potassium 765 mg
Chloride 550 mg
Copper 0.33 mh
Selenium 12 Ķg

Aanbevolen hoeveelheden
in percentages: eiwit koolhydraat vet
Nedelandse Voedingswijzer (Vovo): 14 55 31
Amerikaanse dieet 12 46 42
Amerikaans berekening Oermens dieet 34 45 21
Advies St. Ortho. Educatie 30 40 30
Bij het Oermens dieet en het advies van St. Orthmoleculaire Educatie komen de eiwitten hoofdzakelijk uit plantaardige eiwittenbronnen.

Afkortingen en informatie:
AOE: Stichting Orthomoleculaire Educate
AOV-bv: Adviesburo Orthomoleculaire Voeding bv.
RDA: Recommended Daily Allowances (Gem. gewicht ca: 70 kg)
RNIs: Reference Nutrient Intakes (kinderen van 4 mnd- 4 jaar)

Boeken:
Kirschner: The Nutrition Almanac
Werbach: Nutritional influences on (mental) illness
Omega-3 vetzuren VisoliŽn, zit in vette vis; zijn nodig voor de bouw van celwanden, het hormonale stelsel en het immuunsysteem. Hoog gehalte Meervoudig Onverzadigde Vetzuren.
Omega-6 vetzuren Linolzuren, zitten in veel plantaardige oliČn. Bevat meerendeels M.O.V., maar minder dan VisoliŽn
Omega-9 vetzuren
Alfa-Linoleenzuur: is een Omega-3 vetzuur (het is de voorloper van de omega-3 vetzuren in VisoliŽn). Met name lijnzaadolie in een goede plantaardige bron van alle omega vetzuren, waarbij het omega-3 in de vorm van alfa-linoleenzuur aanwezig is.
Lecithine houdt de cholesterol in oplossing. (Zacht gekookt ei, eventuele bacterieŽn gedood, Lecithine nog redelijk goed.

Voedingsregel van Ragnar Berg (zuur-basen-expert):
Eet vijf- tot zeven maal zoveel groente en fruit als het gewicht van alle andere voedingsmiddelen tezamen. Eet bovendien van de groente elke dag een gedeelte rauw. Hiermee wordt in het algemeen bereikt dat het voedsel voor 80 % een basisch overschot kent. In deze situatie zal het weefsel zijn juiste pH-waarde behouden. (eieren werken sterk verzurend)

Advies: St. Orthomoleculaire Educatie:
Eet meer onverzadigde vetzuren mits koud en onverhit (ook niet verhit geweest) en in combinatie met voldoende vitamine E.

Time-release-preparaten dienen te worden vermeden omdat:
1. de verwerkte stoffen in dit soort preparaten slechts gedeeltelijk worden geabsorbeerd;
2. deze preparaten de afregelmechanisme van de spijsvertering doorbreken, waardoor belangrijke voedingsbalansen niet goed kunnen worden geŽffectueerd.

Wateroplosbare nutriŽnten verlaten in circa 2 uur het lichaam weer.
Deze kan men beter regelmatig in kleine hoeveelheden nemen, dan een keer per dag een flinke dosis.

Voedingssupplementen bij of direct na de maaltijd nuttigen,
omdat het zich dan mengt met de voedselbrij en tezamen met de rest wordt aangeboden. Dit is belangrijk omdat sommige stoffen de opname van andere stimuleren. Zo kan het natuurlijke regelmechanisme van het spijsverteringsproces actief worden. Dit geldt niet voor de vrije aminozuren (eiwitten).

Vrije Aminozuren minimaal half uur vůůr, of twee uur na de maaltijd innemen.

Geraffineerde koolhydraten:
de schadelijke invloed gaat veel verder dan de bevoegde instanties thans begrijpen en inzien.

MS: primair
1. thymus concetraat 300 mg 3 x daags 1 tablet: versterkt en corrigeert immuunsysteem.
2. octacosanol 5.000 mcg 3 x daags 1 tablet kauwen tussen maaltijden: helpt beschadigde zenuwcellen te herstellen.
3. fosfatidyl 420 mg 2 x daags 1 capsule: verhoogt acetylcholine-productie en verbetert conditie myeline schacht.
4. vitamine B-2 50 mg. 3 x daags 1 capsule: tekort bij alle MS-patiŽnten.
5. multi cit/min 3 x daags 1 tablet: basissuppletie, bevat kalium mobybdaat 167 mcg.
MS: ondersteunend:
1. calcium/magnesium orotaat 600 mg, 2 x daags 1 capsule: verbetert neuromusculaire condities.
2. mangaan 5 mg AAC, 3 x daags 2 tabletten: activeert de neurotransmitter condities.
3. Omega-norm (gamma linoleenzuur 75 mg, 2 x daags 1 capsule: verbetert conditie myelineschacht.
4. vitamine E 400 IE d-alfa tocoferol, 1 x daags ('s ochtends) 1 capsule: beschermt tegen lipide peroxydatie.
5. vitamine B-12 1.000 mcg. 1 x daags ('s ochtends) 1 tablet: veelal tekort bijMS-patiŽnten.
MS: voeding:
zo weinig mogelijk verzadigde vetten gebruiken.
voldoende onverzadigde vetzuren gebruiken
geen lichaamsvreemde stoffen gebruiken
geen geraffineerde koolhydraten gebruiken.
MS: opmerkingen:
Er bestaat een epideminologische correlatie van MS met almalgaam vullingen.
Waarschijnlijk speelt in dit ziektebeeld een auto-immuunfactor een rol.
MS-patiŽnten hebben vaak tekort aan molybdeen.
MS: eveneens als ondersteuning:
Immuno-norm: 2 x dags 2-3 capsules
Radinorm: 2 x daags 1 caplet op lege maag
Ortho-oxidant: 1 x daags 1 capsule